Eindejaarsoverzicht 2020 – terugblik en blik vooruit!
Aan het begin van het jaar zijn daar natuurlijk weer de goede voornemens. Hoe zit dat met u? Hetzelfde lijstje als altijd? Of is het na 2020 net even anders? Heeft de coronacrisis toch uw blik op het leven veranderd? Misschien wel door het hamsteren van closetpapier (onze klanten hebben daar gelukkig iets minder last van gehad), of dat iedereen toch ging kijken naar verbeteringen/verbouwingen in het huis, zoals velen dit jaar hebben gedaan. Of misschien heeft u wel naarstig de douchewc geadviseerd aan uw familie- of vriendenkring? Al met al is er veel gebeurd dit jaar!
Terugblik naar 2020
2020 was voor Frissebips een roerig jaar, van hollen naar stilstaan en andersom. Van corona vertragingen – waar we nu nog een beetje last van hebben – tot een enorme groei in vraag naar douchewc’s in zijn algemeenheid. We hebben alles wel voorbij zien komen maar zijn vooral dankbaar dat ons team gezond het jaar heeft afgesloten en dat we een hele mooie gezonde groei hebben gerealiseerd. Ons motto is nog steeds, “Iedereen, een Frissebips” en daar hebben we hard mee aan de weg getimmerd.
Maar 2020 was voor Frissebips ook het jaar om alles nog iets anders en beter te doen, te kijken naar verbeterpunten op douchewc gebied, verbeteringen op de website en in ons klantencontact dat ook even anders ging met covid. Ook de showroom hebben we hier en daar wat opgeknapt maar dat proces is een continu proces gezien alle ontwikkelingen.
We zagen dat er verschillende wijzigingen waren in onze Top 5 douchewc’s, waarbij de Maro D’italia DI600 onze bestverkochte opzetbril was en de VitrA V-Care Comfort 1.1 onze meest verkochte geïntegreerde douchetoilet. Maar ook de Maro DI600 met bijpassend Laufen Pro LCC wandcloset was een goed verkochte set voor mensen met een beperkt budget.
Een blik vooruit – de trends op douchewc gebied.
Het afgelopen jaar hebben de fabrikanten echter niet stil gezeten, ondanks de epidemie. Zo hebben een aantal producenten diverse verbeteringen aangebracht aan hun douchewc’s via firmware upgrades of nieuwe modules (Geberit AquaClean Mera heeft een nieuwe föhn aan boord) of een compleet nieuwe douchewc op e markt gebracht (VitrA V-care 1.1 en de V-care Prime). En ook dit jaar kijken we vol spanning naar wat er gaat komen op douche-wc gebied.
We zien een aantal trends voor 2021 die direct invloed hebben op hoe we kijken naar reinigen met water in plaats van papier. We zullen nog bewuster zijn van de impact die toiletpapier heeft op moeder aarde en nog hygiënischer zijn in het dagelijks leven, mede vanwege corona en de verspreiding van bacteriën. En met toiletpapier reinigen is zooooo 2020…. We merken echt dat er steeds meer mensen zijn die besluiten het anders te gaan doen, of vanwege opgedane inspiratie in het buitenland (Japans toilet) of vanwege de promotie die onze vaste klanten hebben gedaan bij hun vriendenkring. Er zijn steeds meer Frissebipsen in de Benelux!
Goedkopere douchewc’s en groter aanbod
Geïntegreerde douchewc’s worden weer iets goedkoper omdat er meer vraag uit de markt is en de productie omhoog geschroefd wordt door de producenten. We zien ook dat er meer aanbod komt van nieuwe toetreders en dat huidige producenten hun portfolio uitbreiden met meer variatie. Helaas gaat dit ook gepaard met iets minder kwalitatieve producten van bedrijven die nog weinig ervaring hebben in de douche-wc-markt. En soms maken we ons daar een beetje druk over, want alleen op prijs en een plaatje valt lastig te vergelijken voor een gemiddelde consument. Het is dan wel goed om te weten dat Frissebips voor u een oogje in het zeil houdt.
Al is de trend nog niet helemaal doorgezet, zien we ook dat douchetoiletten ook in verschillende kleuren op de markt komen en dat er meer bidets worden uitgerust met een smartphone app of zelfs voice control. Kunt u zich voorstellen dat u tegen uw Japans toilet praat? Een spannende en gekke ontwikkeling die zeker in 2021 op de markt komt.
Variatie in ontwerp en kleur maar geen nieuwe functies
Het is nog niet zover maar in de aankomende jaren kunnen we meerdere trendy kleuren verwachten en nog betere designs waarin de douchewc bril een mooier geheel gaat worden met het keramiek, al dan niet uitgevoerd met bijpassende badkamermeubels en andere accessoires. Wat we echter nog niet zien is dat de douchewc extra functies krijgt waarbij gedacht kan worden aan een hartslagmeter of zelfs stoelgangherkenning. We hebben dit al wel gezien in Shanghai op de beurs, maar voordat dit geïmplementeerd gaat worden, zijn we nog wel een aantal jaren verder.
2021, misschien wel het beste jaar ooit voor de douchewc?
In 2021 verwachten we een grotere groei in de markt voor douchewc’s. Mede omdat er vaker thuis wordt gewerkt, mensen graag hun verbouwplannen doorzetten en er nog steeds veel nieuwbouw woningen worden afgerond. En zult u de douche wc vaker tegenkomen in restaurants, hotels en bij vrienden.
En in onze optiek is er altijd een goed moment voor een Frissebips. En geloof ons, als u er een heeft, kunt u niet meer zonder, dus u bent gewaarschuwd.
Team Frissebips